SHL svarar på kritiken mot Red Bull-avtalet: ”Direkt felaktigt”

SHL svarar på kritiken mot Red Bull-avtalet: ”Direkt felaktigt”
SHL:s nya sponsoravtal med energidrycksföretaget Red Bull har väckt starka reaktioner bland hockeysupportrar. Kritiker menar att samarbetet inte hör hemma i svensk idrott och att det kan hota traditionella värderingar inom sporten.
Supporterföreningen Hockeyunionen kallar samarbetet för ”oetiskt”, medan Djurgårdens supportrar, Järnkaminerna, kräver att avtalet rivs upp, enligt Aftonbladet. Kritiken grundar sig främst i Red Bulls tidigare engagemang inom fotboll, där klubbar förändrats både i namn och identitet.
Men SHL avfärdar nu påståendena.
– Den diskussion att detta sponsoravtal skulle äventyra 51-procentsregeln är direkt felaktig, säger SHL:s vd Jenny Silfverstrand. Hon understryker att ingen partner kan påverka klubbarna i ägarskapsfrågor och att ligan fullt ut står bakom regeln.
En annan kritikpunkt handlar om energidryckers påverkan på unga. SHL lovar att hantera marknadsföringen ansvarsfullt och att samarbetet med Red Bull ska bidra till fler hockeyintresserade och nya upplevelser för supportrar.
– Red Bull har tydliga riktlinjer för sin marknadsföring, precis som vi, säger Silfverstrand.
När frågan ställs varför SHL valt att samarbeta med Red Bull trots protesterna, lyfter vd:n fram ekonomin:
– De centrala intäkterna står för 30–55 procent av klubbarnas totala intäkter. Partnerskapen är avgörande för att verksamheterna ska fungera, säger hon.