Publiksuccén i SHL: ”Folk drar folk”

Publiksuccén i SHL: ”Folk drar folk”
Mästarlaget Luleå sålde ut sin premiär på bara fem minuter, medan HV71 krängde biljetter för 1,5 miljoner kronor på några timmar. SHL har slagit publikrekord tre år i rad – och rekordruschen ser ut att fortsätta.
Förklaringen till succén? Pandemins efterverkningar, enligt SHL:s vd Jenny Silfverstrand.
– När vi hade varit hemma i 1,5 år så längtade man efter att träffas, hänga, skratta och uppleva något tillsammans. Folk drar folk, säger Silfverstrand.
Premiärstämning och höga siffror
Inför lördagens premiär tog TT tempen på hur säsongskortsförsäljningen gått. Hälften av de 14 klubbarna har ökat sina siffror, medan resten ligger på samma nivå som förra säsongen.
Totalt drog SHL under grundserien drygt 2,4 miljoner åskådare förra säsongen, ett snitt på 6 643 per match – både totalen och snittet var nya rekord. Med Djurgården tillbaka i SHL pekar mycket på en ny rekordsäsong.
Trots ekonomiska utmaningar med höga priser och bolåneräntor var oron för publikintresset obefogad.
– Det gäller att fortsätta vara kreativa, möta våra supportrar och ge dem en bra upplevelse. Vara lyhörda och hela tiden skruva på saker, säger Silfverstrand.
Luleå och HV71 i topp
Regerande mästaren Luleå har under de senaste tre åren haft ett publiksnitt nära arenans maxkapacitet på 6 150 åskådare. Förra säsongen låg snittet på 6 129. Klubben stoppade säsongskortsförsäljningen vid 4 300 sålda för att kunna erbjuda biljetter till matcherna, där medlemmar får förtur. Luleå har dessutom fördubblat sitt medlemsantal de senaste åren till nästan 10 000.
– Lösbiljettförsäljningen har gått jättebra. Till hemmapremiären tog det fem minuter så var den slutsåld, säger Luleås kommunikationsansvarige Robert Hedlund.
HV71, trots sportsliga motgångar de senaste åren, har också sett rekordintresse. När lösbiljetterna släpptes under en förmiddag sålde klubben biljetter för 1,5 miljoner kronor, trots att sajten kraschade, rapporterade Jönköpings-Posten.
– Taket är väl när det inte finns några sitt- eller ståplatser kvar och när alla som kan se matcherna i tv tittar. Men även på sociala medier och i tv finns mycket utrymme kvar för engagemang, säger Silfverstrand.
Publiksnitt och säsongskort
Klubbarnas publiksnitt under förra säsongen och arenakapacitet, samt årets säsongskortsförsäljning:
-
Frölunda: 11 359/12 044 (4 000, ökning jämfört med i fjol)
-
Brynäs: 7 700/7 909 (3 300, ökning)
-
Färjestad: 7 588/8 250 (Hemligt, samma nivå)
-
Malmö: 7 193/12 600 (Hemligt, 25 % ökning)
-
Linköping: 7 103/8 150 (2 500, +900)
-
HV71: 6 722/6 800 (3 800, +400)
-
Djurgården: 6 560 i allsvenskan/8 094 (3 700, 20 % ökning)
-
Leksand: 6 556/7 650 (2 500, som i fjol)
-
Rögle: 6 198/6 310 (4 100, som i fjol)
-
Luleå: 6 129/6 150 (4 300, ökning)
-
Örebro: 5 363/5 500 (3 500, som i fjol)
-
Skellefteå: 5 269/5 801 (2 300, som i fjol)
-
Timrå: 5 163/5 800 (2 345, som i fjol)
-
Växjö: 5 111/5 750 (2 000, 10 % ökning)
Klubbarnas siffror för säsongskort är inhämtade mellan 4 och 10 september.