Här är Färjestads stora glädje - beskedet från stjärnan

Publicerad Idag 11:29 av merHockey.se

Här är Färjestads stora glädje - beskedet från stjärnan

Glädjebeskedet för Färjestad – stjärnan ger löfte inför premiären

Stjärnan är tillbaka i träning betydligt tidigare än väntat efter den allvarliga skadan i våras.

Nu ger Färjestadsforwarden ett tydligt besked inför nästa säsong: han räknar med att spela SHL-premiären mot Örebro.

I en intervju med NWT berättar Lodin att rehabiliteringen har gått bättre än befarat. Trots att det ännu inte gått tre månader sedan det senaste ingreppet har han redan kunnat återuppta stora delar av fysträningen.

– Jag kommer att spela seriepremiären, men känner jag mig själv rätt så kommer jag vilja spela så fort som möjligt, säger Viktor Lodin till NWT.

Tvingades genomgå flera operationer

Det var i den sjätte kvartsfinalen mot Rögle som Lodin ådrog sig den ovanliga och allvarliga skadan.

Forwarden missade därefter den sjunde och avgörande matchen. Skadan krävde flera operationer, där hela låret och flera lager av vävnad behövde öppnas.

Efter ingreppet publicerades bilder på ett stort ärr på det högra benet. Trots skadans omfattning har läkningen gått snabbt och utan komplikationer.

– Det har läkt bra utan några komplikationer. Det är väldigt speciellt att skära upp hela låret och alla lager där innanför. Det är lätt att det blir fel, men det har blivit väldigt bra. Jag har tappat väldigt lite muskler, säger Lodin.

Tillbaka snabbare än väntat

Den ursprungliga prognosen pekade på en längre rehabilitering. I stället var Lodin tillbaka i träning redan omkring två månader efter operationen.

Under den första perioden låg fokus främst på överkroppen och cykelträning. Därefter har han successivt kunnat lägga till riktade benövningar med belastning.

Lodin upplever att styrkan har kommit tillbaka bra. Det som fortfarande saknas är framför allt explosiviteten och spänsten.

– Jag är inte helt fullt där jag vill vara, men jag är på väg dit. Jag är på ett bra ställe. Jag har kunnat träna mycket mer än vad jag trodde och mycket tidigare, säger han till NWT.

Tränar med laget från första ispasset

När Färjestad samlas efter sommaruppehållet räknar Lodin med att vara med på isen direkt.

Planen är att träna fullt tillsammans med laget från start. Däremot är det inte säkert att han spelar de första träningsmatcherna.

Forwarden vill undvika att stressa tillbaka kroppen och har själv efterfrågat extra tid för att bygga upp formen och få tillbaka alla delar i benet.

– På is kommer jag vara med från start och träna med laget. Om jag spelar de första matcherna återstår att se, det är mycket som ska hitta tillbaka i benet igen, säger han.

Ger löfte inför mötet med Örebro

Även om träningsmatcherna fortfarande är osäkra råder det ingen tvekan om Lodins målsättning när SHL drar igång.

Färjestad inleder säsongen med hemmamatch mot Örebro. Där räknar 27-åringen med att finnas med i laget.

Beskedet är positivt för Färjestad, som får tillbaka en offensivt viktig forward tidigare än vad som först befarades.

Samtidigt är Lodin medveten om att tålamod kan krävas under försäsongen. Hans tävlingsinstinkt gör dock att han själv tror att viljan att spela kommer att väckas långt före premiären.

– Känner jag mig själv rätt så kommer jag vilja spela så fort som möjligt, säger han.