KLART: Duon tvingas lämna HV71
Dubbla beskedet från HV71 – klubbikonen och backen lämnar
HV71 förändrar truppen inför nästa säsong. Nu meddelar klubben att både Mattias Tedenby och Axel Rindell lämnar för nya utmaningar.
Det mest uppmärksammade beskedet gäller Tedenby. Den 36-årige forwarden har tillbringat större delen av sin hockeykarriär i HV71, men kommer inte att spela för klubben nästa säsong.
Tedenby kom till HV71 från Värnamo redan som U16-spelare och har därefter gjort över 600 matcher i klubbens tröja. Under åren har han varit med och vunnit tre SM-guld och blivit en av föreningens mest profilerade spelare.
Sportchefen Johan Hult beskriver Tedenbys betydelse för HV71 som större än det han har presterat på isen.
– Det går knappt beskriva vad Mattias betytt för HV71 och hockeyn i Jönköping. Inte bara genom all show han levererat på isen, utan också vilken fin människa och ambassadör han varit för klubben, säger Hult på HV71:s hemsida.
Han lyfter även fram Tedenby som en förebild för yngre supportrar och spelare.
– Jag kan bara tänka mig hur många barn som sprungit runt och spelat landhockey och låtsats att de varit Mattias Tedenby. Vi vill rikta ett stort tack till Mattias och skicka med honom ett varmt lycka till vad han än tar för sig i framtiden, säger Hult.
Tedenby har ännu inte bestämt var hockeykarriären fortsätter. I sitt avsked beskriver han HV71 som betydligt mer än bara en klubb.
– Vissa klubbar spelar man för. Andra blir en del av ens identitet. För mig har HV71 inte bara varit ett lag – det har varit ett hem, säger Tedenby.
Han riktar samtidigt ett tack till människorna runt föreningen och supportrarna för åren i Jönköping.
– Det är med stor stolthet jag spelat i HV-tröjan och jag är oerhört tacksam mot alla som varit en del av min resa. Tack för att ni har gjort de här åren oförglömliga, säger han.
Axel Rindell får också lämna
HV71 meddelar samtidigt att backen Axel Rindell inte ingår i klubbens lagbygge inför nästa säsong.
Den finländske backen anslöt från Leksand inför förra säsongen. Efter säsongens slut har Rindell och Johan Hult fört en dialog om framtiden, men klubben har valt att gå vidare utan honom.
– Axel var en viktig back för oss förra säsongen, men vi behöver titta på helheten i vårt lagbygge inför nästa säsong och där ser vi inte Axel, säger Hult.
Rindell får därmed söka en ny klubb inför den kommande säsongen.
– Vi tackar honom för hans insatser i klubben och önskar honom stort lycka till framöver, säger Hult.
Varken Mattias Tedenby eller Axel Rindell har presenterats av någon ny klubb.








