Örebro gick in med jättebud – men stjärnan ser ut att nobba
Örebro gick in med jättebud – men stjärnan ser ut att nobba
Örebro Hockey har kraftsamlat för att försöka få tillbaka stjärnan.
Trots ett mycket stort erbjudande ser den tidigare lagkaptenen ut att välja bort en återkomst till SHL.
– Vi har gjort allt vi kan, säger sportchefen Henrik Löwdahl i en intervju med NA.
Rodrigo Abols framtid i Philadelphia Flyers organisation är osäker och mycket talar för att den 30-årige centern lämnar Nordamerika.
Det fick Örebro att göra ett seriöst försök att locka tillbaka publikfavoriten. Klubben har presenterat ett ekonomiskt starkt erbjudande och varit tydlig med att dörren står öppen.
Men just nu pekar det mesta åt ett annat håll.
– Som jag uppfattar det tittar han på andra spår än Sverige, även om det inte blir en fortsättning i NHL, säger Löwdahl.
Inväntar NHL-marknaden
Abols väntas först undersöka sina möjligheter när NHL:s marknad för kontraktslösa spelare öppnar den 1 juli.
Skulle han inte få rätt erbjudande där framstår en flytt till Schweiz som ett mer sannolikt alternativ än en återkomst till Örebro.
Löwdahl betonar samtidigt att klubben inte har stängt dörren. Om förutsättningarna förändras finns både intresset och resurserna för att agera.
Örebro räknar däremot inte med att det ska ske.
Abols spelade fem säsonger i klubben och växte under sin tid i Närke ut till en ledande spelare och lagkapten. Han lämnade efter semifinalen 2023, fortsatte till Rögle och har därefter tillbringat två säsonger i Philadelphiaorganisationen.
Unik satsning från Örebro
Det stora erbjudandet till Abols innebär inte att samma summa automatiskt kommer att användas på en annan spelare.
Löwdahl beskriver centern som ett unikt fall för Örebro. Klubben var därför beredd att göra en särskild ekonomisk satsning som inte nödvändigtvis ingår i det ordinarie truppbygget.
– Om något av liknande dignitet skulle dyka upp och vara möjligt är inget uteslutet. Men vi har inte en plats öppen, säger han.
Örebro har annars gått in i den nya säsongen med större ekonomiskt handlingsutrymme än tidigare. Löwdahl anser att truppen har förbättrats, även om laget fortfarande ofta placeras på den nedre halvan i tidiga SHL-bedömningar.
Nu återstår att omsätta satsningen i resultat.
Hoppas på återkomst längre fram
Även om Abols ser ut att välja en annan väg den här gången hoppas Örebro att relationen till klubben kan leda till en återkomst längre fram.
Lettländaren var omtyckt av både lagkamrater och supportrar och har enligt Löwdahl trivts mycket bra i staden.
Någon comeback under den kommande säsongen ska Örebro dock inte planera för.
Klubben gick in med ett jättebud och gjorde vad den kunde – men Rodrigo Abols tycks i första hand sikta på NHL eller en annan europeisk toppliga.









