Brynäs medlemmar tydliga markering
Brynäs medlemmar röstade ned motionen om Red Bull
Brynäs kommer inte att arbeta för att avsluta samarbetet med Red Bull. På klubbens årsmöte röstade en tydlig majoritet för styrelsens linje och avslog motionen i frågan.
Sporten rapporterar att 100 av de 175 röstande medlemmarna ställde sig bakom styrelsens förslag. 60 ville bifalla motionen och 15 avstod från att rösta.
Beslutet innebär att Brynäs går en annan väg än Luleå och Färjestad, där medlemmarna tidigare röstat för att klubbarna ska verka för att SHL:s avtal med energidrycksföretaget avslutas.
Varnade för ett betydande intäktsbortfall
Inför den slutna omröstningen berättade Brynäs klubbdirektör Håkan Svedman att föreningen har haft ett eget samarbete med Red Bull i omkring tio år.
Ett avslutat samarbete skulle enligt honom få märkbara ekonomiska konsekvenser för klubben.
– Det skulle leda till ett betydande inkomstbortfall om vi avslutade samarbetet med Red Bull, sade Svedman under årsmötet.
Han kunde inte ange någon exakt summa när Sporten frågade hur stort bortfallet skulle bli, men beskrev intäkten som betydande för Brynäs.
Svedman ansåg samtidigt att det var viktigt att medlemmarna fick den informationen innan de tog ställning.
Motionären varnade för utvecklingen
Motionen hade lämnats in av Brynäsmedlemmen Emil Hansson. Han argumenterade för att föreningen borde agera innan Red Bulls inflytande inom idrotten riskerar att växa.
I sitt anförande hänvisade Hansson till europeiska fotbollsklubbar där företaget har fått ett omfattande inflytande över klubbarnas identitet och verksamhet.
– Klubbmärken får inte bli varumärken, sade han under mötet.
Efter omröstningen uttryckte Hansson sin besvikelse över att motionen inte fick stöd av en majoritet.
– Jättetråkigt att min motion inte fick bifall, sade han till Sporten.
Frågan kan tas vidare inom SHL
Brynäs ordförande Conny Jonsson välkomnade att frågan lyftes av medlemmarna, även om han stod bakom styrelsens förslag.
Han konstaterade också att Red Bull-frågan sannolikt behöver diskuteras gemensamt mellan de 14 SHL-klubbarna, särskilt efter besluten i Luleå och Färjestad.
På kort sikt betonade Jonsson att redan ingångna avtal måste respekteras. På längre sikt kan frågan däremot komma att bli föremål för nya diskussioner inom ligan.
Jonsson omvald som ordförande
Utöver Red Bull-omröstningen genomfördes årsmötet utan några större förändringar i klubbledningen.
Conny Jonsson valdes om som ordförande på ytterligare ett år och går därmed in på sitt fjärde år på posten.
Även styrelsen fortsätter i oförändrad sammansättning. Ingrid Larsby Arvered, Lilly Englund och Markus Aujalay valdes om på två år, medan Ulrika Wedberg, Jonny Stridh och Per Ove Bäckström har ett år kvar av sina mandatperioder.








