NHL-chocken för Brynäs nyförvärv – nu ger han tydligt besked
Han vaknade upp som en del av en stor NHL-affär – utan att själv ha fått någon förvarning.
Brynäs nyförvärv fick under onsdagsmorgonen veta att hans NHL-rättigheter hade bytt ägare från Nashville Predators till Colorado Avalanche. Beskedet skapade snabbt frågor om framtiden, men målvakten lämnar nu ett glasklart besked.
– Jag har kontrakt med Brynäs och jag vill inte något annat heller. Jag vill vara här, säger Magnus Chrona till Gefle Dagblad.
Den 25-årige målvakten slår fast att trejden inte förändrar planen inför nästa säsong. Han blir kvar i Gävle och förbereder sig för sin SHL-debut.
Fick veta allt genom meddelanden
Chrona hade inte informerats om att han skulle ingå i bytesaffären mellan Colorado och Nashville.
När han vaknade hade flera vänner och bekanta från tiden i USA hört av sig och frågat vad som hade hänt.
– Jag har ingen aning vad som hänt, hade inte hört någonting om det här. Det kom från ingenstans, säger han till Gefle Dagblad.
Colorado fick Chronas rättigheter i den större affär där Ross Colton och Isak Posch gick till Nashville. Chrona hade tillhört Predators organisation under sina senaste år i Nordamerika, men lämnade efter säsongen för spel i Brynäs.
Att hans rättigheter nu finns hos Colorado innebär främst att Avalanche har kontrollen om han längre fram återvänder till NHL.
Kan inte lämna efter deadline
Chrona är tydlig med att en flytt tillbaka till Nordamerika inte är aktuell.
Tidsfristen för NHL-klubbar att plocka över kontrakterade SHL-spelare hade redan passerat när trejden genomfördes. Målvakten har dessutom ett tvåårskontrakt med Brynäs och har varit inställd på flytten till Sverige sedan i vintras.
– Nej, nej. Det går inte. Deadline var för två dagar sedan, säger Chrona om möjligheten att lämna för Colorado.
Han understryker samtidigt att det inte enbart handlar om regler och avtal.
Brynäs är klubben han själv har valt och där han vill spela de kommande säsongerna.
– Det är här i Brynäs jag vill och kommer vara nu.
Redan i full träning med Brynäs
Chrona flyttade hem till Sverige efter sju år i Nordamerika.
Under den perioden spelade han collegehockey för University of Denver och fortsatte sedan i NHL- och AHL-organisationerna San Jose Sharks och Nashville Predators.
Nu är han på plats i Gävle och tränar inför sin första säsong i SHL.
När Gefle Dagblad träffade målvakten efter onsdagens ispass var han rejält tagen efter den hårda träningen – men budskapet om framtiden var ändå tydligt.
– Jag håller på att svimma just nu. Men det jag kan säga är att jag blir kvar i Brynäs.
Chrona ska tillsammans med Erik Källgren bilda Brynäs målvaktspar nästa säsong.
Har fått sin nya Brynäsmask
Även utrustningen börjar falla på plats inför den nya vardagen.
Chrona har fått sin nya målvaktsmask med Brynäsmotiv och väntar nu på att resten av utrustningen ska anlända.
– Nu hoppas jag resten av utrustningen snart kommer också så jag får träna i Brynäs färger, säger han till Gefle Dagblad.
Den oväntade NHL-trejden förändrar alltså inte Brynäs planer.
Colorado Avalanche äger numera rättigheterna till Magnus Chrona om han någon gång återvänder till Nordamerika. Här och nu är målvakten däremot helt inställd på Gävle, Brynäs och sin första SHL-säsong.
– Jag vill vara här.








