Succéspelaren: Därför stannar han i HV71

Publicerad 2025-09-11 07:03 av merHockey.se

Succéspelaren: Därför stannar han i HV71

Jonathan Ang om HV71: ”Här vill jag stanna”

När Jonathan Ang kom till HV71 i oktober 2024 blev det kärlek vid första ögonkastet. På bara några månader föll han för klubben, staden och framförallt fansens passion – så pass mycket att han i januari skrev på ett treårskontrakt.

– När mitt namn ropades upp och fansen sjöng var det helt otroligt. Ett ögonblick jag aldrig kommer glömma, säger Ang till JP.

Kanadensaren hade dessförinnan lämnat Schweiz efter fyra år i Ambri-Piotta. När Chris Abbott ringde var beslutet enkelt – HV71 blev nästa kapitel. Och trots en trög start på isen med tre raka förluster lossnade det snabbt. Med 21 poäng på 18 matcher lyfte han laget från bottenstrid till toppkamp.

– Feedbacken jag fick från klubben och supportrarna gjorde det självklart att stanna, säger han.

Sedan dess har Ang hunnit rota sig i Huskvarna, upptäckt sina favoritplatser i stan och börjat uppskatta den svenska kaffekulturen.

– Jag gillar att sitta ner med en kopp kaffe och bara ta det lugnt. Det är ett bra sätt att komma bort från hockeyn.

Vid sidan av isen är golf en stor passion, men även promenader med flickvännen och hunden har lett till att han hittat sina smultronställen – bland annat uppe på Huskvarnaberget.

På isen väntar nu en ny säsong där förväntningarna på honom är höga. Många ser honom som en kandidat till att bli HV:s poängkung.

– För mig spelar det mindre roll om jag gör många poäng eller inte – så länge laget vinner matcher. Vårt mål är att ta oss till slutspel, och vi vet vad som krävs efter förra säsongens kval, säger Ang.