Nubben om framtiden: ”Den dagen det är slut i Timrå är jag slut”

Publicerad Idag 19:37 av merHockey.se

Nubben om framtiden: ”Den dagen det är slut i Timrå är jag slut”

Nubben om framtiden: ”Den dagen det är slut i Timrå är jag slut”

Kent ”Nubben” Norberg har tillbringat omkring 25 år i Timrå IK:s sportsliga ledning.

Nu öppnar den 59-årige sportchefen för att det nuvarande uppdraget också kan bli hans sista inom hockeyn.

I Hockeynews podcast Shoot The Puck berättar Norberg att han inte längre kan se sig själv lämna Timrå för ett nytt jobb någon annanstans.

– Den dagen det är slut i Timrå, då är jag slut. Då har jag jobbat klart, säger han i podcasten.

Vill inte lämna Timrå igen

Norberg har under flera olika perioder varit en central del av Timrås sportsliga organisation.

Åren i klubben har innehållit stora framgångar, tunga kval, degraderingar och nya avancemang till SHL. Efter sin sejour i HV71 återvände han till Timrå, där han nu ser sig själv stanna karriären ut.

Sportchefen berättar att det inte längre finns något arbete som skulle vara tillräckligt attraktivt för att få honom att flytta.

Han trivs med livet och rollen i Timrå och har inga planer på att påbörja ännu ett kapitel i en annan förening.

Generationsväxlingen blir nästa stora projekt

Innan Norberg avslutar karriären vill han dock slutföra det omfattande arbete som väntar i Timrå.

Klubben står inför en generationsväxling där flera profiler antingen har lämnat eller börjar närma sig slutet av sina karriärer. Samtidigt har Johan Pettersson och Jonathan Dahlén försvunnit till Nordamerika.

Det gör att Timrå behöver bygga en ny stomme och forma nästa version av laget.

Norberg beskriver processen som nödvändig och betonar att klubben har tagit fram en tydlig riktning tillsammans med styrelsen och sportrådet.

– Vi har ett jobb att göra och det vill jag slutföra. Se vart det tar vägen någonstans, säger han till Hockeynews.

Är beredd att ta kritiken

Den kommande säsongen kan bli utmanande.

Timrå har tappat viktiga spelare och flera experter förutspår att laget kommer att få kämpa i den nedre delen av SHL-tabellen.

Norberg säger sig ändå vara trygg i den väg som klubben har valt. Han är också beredd att själv bära ansvaret om generationsväxlingen inte ger önskat resultat.

– Det är bättre att jag blir halshuggen än någon annan, säger han.

För sportchefen handlar det om att stå fast vid den långsiktiga planen även om resultaten inte kommer omedelbart.

Pekar på hur pengarna används

Norberg återkommer till att framgång inte enbart avgörs av vilken klubb som har störst ekonomiska resurser.

I stället handlar det om att fatta så många korrekta beslut som möjligt och använda den tillgängliga budgeten på rätt sätt.

Som exempel lyfter han fram fotbollsallsvenskan, där klubbar med mindre resurser regelbundet kan konkurrera med ekonomiskt starkare motståndare.

– Det handlar inte om att ha mest pengar. Det handlar om att göra mest rätt med pengarna, säger Norberg i Shoot The Puck.

Det är också den princip Timrå ska försöka följa när nästa lagbygge tar form.

Kan bli hans sista stora satsning

Norberg sätter inget exakt slutdatum på sin tid som sportchef.

Beskedet är däremot tydligt: när arbetet i Timrå är över väntar inte ett nytt uppdrag i en annan klubb.

Först vill han se hur den nya satsningen utvecklas och om klubben kan etablera en ny identitet efter generationsväxlingen.

Det kan därmed bli det sista stora projektet i en av svensk hockeys längsta sportchefskarriärer – i klubben som Norberg har blivit starkare förknippad med än någon annan.