Tre månader till premiär – saknar femma: ”Fattar oron”

Publicerad 2026-06-18 09:19 av merHockey.se

Tre månader till premiär – saknar femma: ”Fattar oron”

Leksand saknar flera spelare – Ollas svarar på oron

Tre månader återstår till premiären i Hockeyallsvenskan. Leksands trupp är fortfarande långt ifrån färdig och sportchefen Jesper Ollas medger att klubben behöver både fler spelare och mer rutin.

– Jag fattar att man är lite orolig, säger han till FK-sporten.

Leksand inleder den hockeyallsvenska säsongen hemma mot Södertälje den 18 september. Inför återkomsten till serien har klubben byggt om stora delar av laget, men än så länge finns bara två målvakter, sju backar och nio forwards på den officiella trupplistan.

Sportchefen Jesper Ollas räknar med att ytterligare en back och minst tre forwards behöver ansluta. Det kan även bli aktuellt med en fjärde forward.

– Vi hade gärna suttit med allting klart nu, men man ska komma ihåg att utgångsläget var tufft från början när vi i stort sett fick börja om från noll, säger Ollas till FK-sporten.

Samtidigt uppger han att Leksand har kommit långt i samtalen med ett par potentiella nyförvärv.

Vill prioritera rätt spelare framför snabba lösningar

Det långsamma truppbygget har väckt frågor bland supportrarna. Ollas har förståelse för oron, men betonar att klubben inte tänker värva spelare enbart för att snabbt fylla de tomma platserna.

– Vi har ett jobb att göra, men vi vill inte bara ha ett lag klart på pappret, utan ett bra lag på pappret. Det är viktigare än att det går fort, säger han.

Spelarmarknaden har börjat röra på sig, bland annat i Nordamerika. Ollas räknar också med att spelare som inte får plats i SHL kan bli tillgängliga för klubbar i Hockeyallsvenskan.

Samtidigt konstaterar han att alternativen blir mer osäkra ju närmare seriestarten klubben kommer.

Leksand upplever dock inte att degraderingen har gjort det svårt att locka spelare. Möjligheten att vara med och försöka föra tillbaka klubben till SHL beskrivs som attraktiv för flera av de spelare som klubben har kontakt med.

Efterlyser rutin – framför allt på centersidan

Den nuvarande Leksandstruppen har en snittålder på knappt 23 år. Det är betydligt yngre än flera av de förväntade topplagen i serien.

Fyra spelare har redan flyttats upp från klubbens U20-lag. Nu står det även klart att den 17-årige backen Vilgot Lidén kommer att inleda säsongen med A-truppen.

– Han blir med A-truppen från start och sedan får vi se om han tar en plats, säger Ollas.

Sportchefen ser positivt på energin som de yngre spelarna bidrar med, men är samtidigt tydlig med att Leksand behöver komplettera med erfarenhet.

– Det är inget att hymla om att vi gärna får in spelare som är lite äldre. Med det sagt vore det fint att få in lite mer rutin, gärna på centersidan där vi letar lite extra.

Bekräftar dialog med Zackrisson

En av spelarna som Leksand har kontakt med är den förre lagkaptenen Patrik Zackrisson.

FK-sporten har tidigare rapporterat att den 39-årige centern är nära en återkomst till klubben. Zackrisson har hus i Leksand och svarade för 30 poäng på 50 grundseriematcher för Södertälje den gångna säsongen.

Ollas vill inte kommentera hur nära parterna är en överenskommelse, men bekräftar att det finns en dialog.

– Vi gillar honom och har en dialog. Vi får se vad det landar i, men han är en spelare som är intressant för oss, säger sportchefen.

Leksand har därmed fortfarande flera viktiga pusselbitar kvar att lägga. Ambitionen är att addera både spets och rutin innan laget ställs mot Södertälje i premiären den 18 september.