BESKEDET: Stjärnvärvningen stannar i Örebro
Beskedet klart – stjärnan spelar i Örebro i vinter
Tidsfristen för NHL-klubbarna att plocka över kontrakterade spelare från Sverige har löpt ut. Därmed står det klart att Robin Salo blir kvar i SHL och spelar för Örebro Hockey under den kommande säsongen.
Den finländske backens framtid har varit omdiskuterad sedan NA avslöjade att han var klar för en återkomst till Örebro efter två starka år i Malmö.
Salo hade fortfarande kunnat bli aktuell för en ny möjlighet i Nordamerika. När deadline nu passerat utan att någon NHL-klubb agerat kan Örebro däremot räkna in 27-åringen i vintertruppen.
– Det är klart att det känns väldigt bra. Robin är en viktig spelare för oss, säger nye huvudtränaren Martin Filander till NA.
Kommer från sin poängmässigt bästa säsong
Salo ansluter efter en mycket stark säsong i Malmö. Backen stod för åtta mål och 34 assist, totalt 42 poäng.
Det gör honom till en av Örebros mest meriterade och offensivt skickliga spelare inför den kommande SHL-säsongen.
För klubben är det dessutom en återvändare. Salo spelade i Örebro under säsongen 2020/2021 innan han lämnade Sverige för spel i Nordamerika.
Där blev det NHL-matcher med New York Islanders under tre säsonger, även om merparten av tiden tillbringades i AHL med Bridgeport Islanders.
Filander var aldrig särskilt orolig
Trots spekulationerna kring en eventuell NHL-flytt uppger Martin Filander att han inte gått och väntat nervöst på beskedet.
Tränaren menar att Örebro sannolikt hade fått tydliga signaler tidigare om en nordamerikansk klubb varit på väg att agera.
– Om något varit i görningen hade det sannolikt kommit fram betydligt tidigare, säger Filander till NA.
När den aktuella tidsgränsen nu passerat kan Örebro gå vidare med lagbygget med vissheten att Salo finns tillgänglig.
Den finländske backen väntas få en central roll i laget och blir ett av de tyngsta namnen på Örebros backsida.








