Leksands problem: Näst flest PP-chanser – näst sämst i SHL
Leksands IF hade hoppats på en nytändning i powerplay, men efter sju omgångar är laget näst sist i SHL i spelformen. Trots att man fått näst flest chanser i ligan, har effektiviteten inte infunnit sig. Assisterande tränaren Niklas Persson menar att laget "inte får den utdelningen vi förtjänar".
Leksands icke-fungerande powerplay har varit ett problem under flera säsonger. Efter tre raka säsonger som näst sist i SHL:s PP-liga, fanns det hopp när Niklas Persson tog över ansvaret från Mikael Karlberg. Perssons intåg resulterade i lovande försäsongssiffror, men nu har verkligheten i SHL hunnit ikapp.
Laget har fått hela 25 chanser i numerärt överläge – näst flest i ligan – men har bara lyckats göra fyra mål. Effektiviteten ligger därmed på 16 procent, vilket placerar Leksand näst sist i SHL igen.
– Jag tycker att under de första fyra matcherna har vi den här attacken mot mål som vi vill ha. Det gjorde att vi skapade mycket lägen men får inte den utdelningen vi förtjänar, säger Niklas Persson till Falu-Kuriren.
Han är dock inte nöjd med allt.
– Match fem och sex blir vi rundare. Där är jag inte alls nöjd och det finns mycket att jobba med. Effektiviteten måste upp och är något vi jobbar på varje dag.
Därför flyttades PP-specialisten Östman
En av Leksands bästa målskyttar i powerplay förra säsongen, Kalle Östman, har fått lämna sin vana skottposition på högerkanten till förmån för kaptenen Peter Cehlarik. Niklas Persson förklarar beslutet med att Östman haft en icke-optimal försäsong.
– Kalle kommer från en försäsong som inte varit optimal och kämpar på för att hitta de här procenten som saknas i sitt spel, säger Persson.
Han betonar att det handlar om svåra positionsval, där endast två spelare kan stå och skjuta.
– Det är något som vi pratar om hela tiden och Kalle är absolut med i vår verktygslåda, så får vi se hur vi formerar oss framöver.
Möter glödheta Växjö och ex-leksingarna
Kvällens uppgift blir inte enklare. Leksand ställs mot tabelltvåan Växjö Lakers, som leds av ex-leksingen Björn Hellkvist.
Växjö är ligans hetaste lag i special teams och har en powerplay-effektivitet på drygt 44 procent – bäst i SHL. De är dessutom ligans bästa lag i boxplay.
– Jag tror David Printz (backtränare) sitter och ritar på något riktigt bra för att stoppa dem just nu, säger Persson om Växjös framgångar.
– Det ska bli riktigt roligt att mäta oss med ett så spelskickligt lag.








