KLART: Leksand värvar forward från SHL-konkurrent
Leksands IF har säkrat en efterlängtad förstärkning till herrlaget. Forwarden Wiktor Nilsson, som nyligen bröt sitt kontrakt med Frölunda, är klar för klubben. Den högerfattade 23-åringen har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över säsongen 2026/2027.
Leksands General Manager, Thomas Johansson ("Tjomme"), är nöjd med värvningen, som han tidigare försökt genomföra.
”Kul att Wiktor Nilsson ansluter till oss. Vi försökte få Wiktor till Leksand redan när han skulle lämna Djurgården för spel i SHL,” säger Johansson.
Fysiskt spel och laglojalitet lockar
Wiktor Nilsson har haft en tuffare period i SHL efter flytten från Hockeyallsvenskan, där han i sin sista säsong med Djurgården stod för 39 poäng på 51 matcher. Johansson lyfter fram att Nilsson inte bara är en poängspelare utan även en karaktärsspelare som passar in i Leksands grupp.
”I Wiktor får vi en spelare som kan göra poäng men även bidra med ett fysiskt spel samt det hårda jobbet. En laglojal spelare och en fantastisk lagkamrat som kommer passa in i vår grupp på ett mycket bra sätt,” menar Johansson.
Nilsson är ”riktigt taggad”
För Nilsson, som fick begränsat med speltid i Frölunda, blir Leksand en chans att få fart på karriären igen.
”Det ska bli oerhört kul och jag är riktigt taggad. Det ska bli kul att få möta upp grabbarna och sedan komma upp till Leksand och komma in i allting där. Jag är som sagt riktigt taggad och det ska bli riktigt kul att komma igång,” säger Wiktor Nilsson.
Övergången är en viktig pusselbit för Leksand, vars trupp har ansetts vara tunn och nyligen fick beröm av "Tjomme" för att man sonderade marknaden.







