Efter enorma kritiken - nytt besked från SHL

SHL:s samarbete med Red Bull har under hösten blivit en av de mest omdebatterade frågorna i svensk hockey. Efter massiva protester från supportrar meddelar ligan nu att konceptet ”Red Bull Overtime” pausas.
Bekräftas av SHL
– Den är tills vidare, säger SHL:s kommunikationschef Johanna Alba till VF.
Konceptet lanserades i samband med seriepremiären och innebar att förlängningsspelet fick sponsornamn, vid sidan av att Red Bull synts på flaskor, handdukar och skyltar i arenorna.
Oro för svensk modell
Kritiken har främst handlat om rädslan för att Red Bull ska få för stort inflytande över svensk hockey. Företaget har internationellt köpt upp klubbar, bytt namn och ändrat klubbmärken – något som väckt stark oro bland svenska supporterföreningar.
– För mig som nörd när det gäller föreningsdemokrati är 51-procentsregeln det viktigaste som finns. Vi vill inte ha det som i andra delar av världen, där lag byter färger, namn eller flyttas, sade Hockeysupporterunionens ordförande Axel Pettersson till Expressen i förra veckan.
Massiva protester
Under SHL-premiären protesterade supportrar i stort sett över hela landet. På samtliga slutsålda arenor syntes banderoller mot Red Bull, och i Karlstad gick Färjestads supporterförening Bryggeriet så långt som att uppmana till bojkott av förlängningsspelet.
”Vi kan inte blint se på när en så vidrig sponsor får en så stor plats i vår älskade idrott”, skrev de i ett uttalande på sociala medier.
SHL:s svar
SHL:s vd Jenny Silfverstrand har tidigare betonat att samarbetet inte innebär något ägandeskap.
– Vi kan inte, vi vill inte, och Red Bull är inte där heller. Det finns inga risker i det, sade hon till Expressen.
Nu väljer dock SHL att backa – åtminstone tillfälligt.
– Det är ett koncept som våra övriga, som ”hållna nollor” eller ”assist of the week”. Däremot är övertiden pausad nu, det är för att vi vill ha fokus på premiärveckan, säger Johanna Alba.
När – eller om – konceptet återupptas är i nuläget oklart.