SHL:s vd svarar på kritiken mot Red Bull-avtalet

Det nya partnerskapet mellan Svenska Hockeyligan och Red Bull har mötts av hård kritik från supporterhåll. Nu bemöter SHL:s vd Jenny Silfverstrand reaktionerna och menar att oron grundar sig i en missuppfattning om svenska regler.
"Jag tycker det är tråkigt med reaktionerna som kommit. Samtidigt ser jag att de kanske inte ser hela bilden och hur det fungerar i Sverige kontra de riskerna som jag upplever att man bland annat fångar in," säger hon till Expressen.
"Inga risker för ägande"
Kritiken från bland annat Hockeysupporterunionen och Djurgårdsfansen Järnkaminerna handlar om att Red Bulls affärsmodell, med ägande av klubbar i andra länder, rimmar illa med svensk föreningsdemokrati och 51-procentsregeln. Silfverstrand är dock tydlig med att det inte finns någon risk för en liknande utveckling i Sverige.
"Vi får vara tydliga med att det inte handlar om något ägandeskap här. Vi har en struktur i Sverige som gör att det inte är på tapeten – vi kan inte, vi vill inte, och Red Bull är inte där heller. Det finns inga risker i det," säger hon.
Hon menar att den rädsla som uppstått är ett resultat av vad som händer i andra länder och att det inte är något som kan ske inom svensk idrott.
Ska nå nya målgrupper
Silfverstrand lyfter fram samarbetet med Red Bull som ett sätt att nå nya målgrupper och skapa engagerande innehåll. Hon ser företaget som en stark partner med expertis inom kommunikation.
"De är jättestarka på kommunikation och att skapa innehåll och där tror jag att vi kommer att ha ett stort utbyte av varandra," säger hon.
Silfverstrand bemöter även kritiken kring energidrycker och understryker att syftet med partnerskapet är kommunikation, inte marknadsföring riktad mot fel målgrupper. Hon poängterar att SHL och dess klubbar har haft liknande samarbeten tidigare.