Uppror mot SHL: ”Hyckleri på högsta nivå”

Publicerad Igår 22:16 av merHockey.se
Uppror mot SHL: ”Hyckleri på högsta nivå”

Supportrar över hela landet rasar mot Svenska Hockeyligan (SHL) efter att det avslöjats att ligan ingått ett sponsoravtal med energidrycksjätten Red Bull. Hockeysupporterunionen och ledande supporterklubbar fördömer avtalet, som de kallar ett "hyckleri på högsta nivå", och varnar för att detta kan vara början på ett hot mot den svenska 51-procentiga regeln.

Det nya avtalet, som även omfattar SDHL, har fått supportrarna att reagera starkt. Bakgrunden är att Red Bull inte bara sponsrar idrottslag, utan har en historia av att köpa upp klubbar, byta ut deras namn och logotyper, och därmed radera deras identitet och historia. Detta strider direkt mot den svenska idrottsrörelsens demokratiska grundvärderingar.


"Ett farligt avtal"

Torbjörn Olsson från Leksands Superstars är en av de starkaste rösterna i upproret. Han ser avtalet som en direkt fara för den svenska modellen där klubbarna tillhör medlemmarna. "Det är ingen utveckling vi vill se inom svensk hockey. Och om den dagen kommer lär det här bolaget stå i främsta ledet att kapa åt sig en klubb, tyvärr. Vi får aldrig släppa kampen om att värna 51-procentsregeln," säger han till Hockeysverige.

Även Viktor Adolfsson, ordförande för Djurgårdens Järnkaminerna, instämmer. Han hyllar Hockeysupporterunionens upprop och menar att det är nödvändigt att belysa problematiken. "Nej, energidrycksfrågan är inte så mycket att ta i, jämfört med det som Red Bull gjort med att ta över klubbar, byta deras logotyper och radera deras historia. Det är mycket värre i våra ögon," säger han och tillägger att han hoppas att avtalet bryts.


Ekonomi vs etik

Många supportrar menar att det är pengar som styr beslutet. Leksands Torbjörn Olsson påpekar att SHL:s företrädare förmodligen visste att avtalet var känsligt, men att de ändå valde att skriva under på grund av de ekonomiska fördelarna. "Det är klart det handlar om pengarna, förmodligen väldigt bra sådana," säger han. "Det är både olämpligt och oetiskt och borde aldrig ha ingåtts."

Kritiken är särskilt hård då många klubbar har ett internt förbud mot energidrycker i ungdomsverksamheten, samtidigt som SHL ingår avtal med just ett energidrycksbolag. I HV71 har man till och med ett uttalat förbud mot energidryck i tränings- och matchmiljö för ungdomarna, något som klubbchefen Richard Nylin erkänner kan bli svårt att upprätthålla.

Samtidigt som supporterrörelsen nu mobiliserar för att skapa opinion, är det tydligt att konflikten mellan pengar och idrottens grundläggande värderingar har nått en ny, kritisk nivå.
Kommer SHL att lyssna på sina fans, eller är den kommersiella utvecklingen av svensk hockey ostoppbar?